Saturday, August 14, 2010

SYIAH ( Antara Kepalsuan Sejarah Dan Penyelewengan Akidah ) vrsi video





apa yang penting dalam ceramah Dr Muhamad Asri Zainul Abidin (dr. MAZA) ini adalah maklumat yang disampaikan.. lihat paparan video pada minit 2:15 - 3:30... sekian

-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)

Menyangkal Dakwaan Syiah Terhadap Umar Al-Khattab r.a ( Amirul Mukminin )

Penyelewengan sejarah & Pemurnian Sejarah

Tuduhan yang sangat liar tanpa bukti yang sangat kukuh dan lagi sahih terhadap Umar daripada (syiah). Ya dalam catatan sejarah, Umar dilantik sebagai khalifah yang ke-2 selepas Abu Bakar meninggal dunia yang telah diwasiatkan sendiri oleh Abu Bakar secara bertulis. Penyaksian ini telah dilihat sendiri oleh ramai para sahabat Nabi saw seperti Ustman bin Affan yang ditugaskan untuk menulis wasiat, Abdur Rahman Bin Auf dan ramai lagi. Akhirnya, selepas kematian Abu Bakar, Umar dilantik sebagai khalifah seperti yang terkandung dalam wasiat tersebut dan Umar juga mendapat Baiat(persetujuan) daripada seluruh umat islam.

Tuduhan Syiah, langsung tidak tercatat dalam sejarah islam tetapi kedengaran daripada pihak mereka sahaja. Sah lah bahawa, mereka hanya mereka-reka cerita bagi mengelirukan umat islam.
Antara tuduhan yang dilemparkan:

1) Abu Bakar tidak mahu kuasa pemerintahan berada ditangan Ali.
2) Abu Bakar diktaktor.
3) Jika Abu Bakar membiarkan umat islam yang menentukan, pasti keputusan akan memihak kepada Ali yang mempunyai Syiah( pengikut ) yang ramai.
4) Abu Bakar dan Umar sudah berkomplot.
Dan banyak lagi…..

Sebenarnya, Abu Bakar melihat bahawa Umar lebih layak untuk mewarisi kerajaan Islam yang aman dibawah pimpinannya. Antara sebab-musabab Abu Bakar menjadikan Umar sebagai penggantinya adalah :

1) Umar seorang yang berani dan tegas.
2) Umar seorang yang berani mengetengahkan ideanya kepada Nabi saw dalam Perjanjian Hudaibiyah yang dianggapnya sebagai tidak adil dan merugikan Islam.
3) Merupakan sahabat Nabi saw yang paling rapat dan bapa mertua Nabi saw. (kerana Nabi mengahwini anak perempuan Umar).
4) Cadangan-cadangannya banyak diterima Rasulullah saw ketika peperangan dan sebagainya.
5) Rasulullah saw menggelarnya sebagai “Al-Faruq”, iaitu dapat membezakan yang haq(benar) dan batil(salah).
Dan banyak lagi alasan yang dikemukakan oleh para Ulama dan Sarjana Islam sehinggakan saya sendiri tidak larat untuk menulisnya.

Didalam bacaan Syiah, ada juga cerita fitnah yang dilemparkan (syiah) kepada Umar yang lansung tidak ada bukti yang kukuh. (1). Contohnya, Umarlah penyebab kematian Fatimah, puteri Rasullullah saw. Umar dituduh kononnya, menendang pintu rumah Fatimah dan Ali hanya semata-mata untuk menyuruh keluarganya mem-baiat Abu Bakar. Apa yang menghairankan saya? Secara logiknya, adakah hanya mahu menyuruh seseorang menyokong orang lain menjadi pemimpin? Seperti contoh hari ini, adakah disebabkan seseorang tidak keluar mengundi pada pilihan raya, akan menyebabkan kekalahan sesebuah parti yang bertanding itu?

Kalaulah benar perkara ini berlaku, kenapakah Ali tidak memberontak bersama Syiah-nya (yang pro Ali) tidak memberontak akan haknya seperti yang terkandung dalam hadis Ghadir Khum? Ini bukan masalah perpecahan umat islam atau apa, tetapi tentang hak-nya sebagai khalifah.kalau betul-lah perkara ini berlaku…! Kenapa perawi-perawi hadis seperti Abu Hurairah r.a, Ibn Abbas dan Zaid Bin Arqam tidak menceritakan hal ini. Memang benar Zaid Bin Arqam adalah faktor utama yang meriwayatkan kata-kata Nabi (Hadis) di Ghadir Khum, tetapi mungkin juga hadis Nabi saw itu mempunyai maksud yang lain (tersirat bukan tersurat) .

Jadi kesimpulannya, dalam sejarah ada yang baik dari segi catatan sejarahnya, dan ada juga hadis-hadis yang menyokong bahawa Umar Al-Khatab adalah Sahabat Nabi saw yang dijamin syurga.


ALI Mem- Bai’at Umar Al-Khatab r.a


Banyak bukti kukuh bahawasanya Ali mem-baiat Umar secara baik dan bukan secara paksa yang didakwa syiah.

(2). Ali berkata, “ Maka Abu Bakar yang memimpin semua tugas-tugas itu ketika dia akan meninggal dia mengangkat Umar, maka kitapun mendengarkan mentaati dan menasihati (mendampingi) ”.

Ali memujinya hingga berkata, “ Dia(Umar) adalah orang yang diredhai perjalanan hidupnya dan diberkati dalam jiwanya ”.

Ali berkata, “Aku telah mem-baiat Umar sebagaimana kalian mem-baiatnya. Aku telah memenuhi baiat aku untuknya, hingga tatkala ia terbunuh aku dijadikan olehnya sebagai orang keenam dari enam orang (yang ditunjukkan) dan akupun masuk dimana dia menyuruhku untuk masuk ”.

(3). Ali pun telah bersaksi bahawa manusia terbaik dalam umat Islam ini setelah Nabi-nya adalah Abu Bakar dan Umar.

(4). Penyaksiannya adalah, “ Keduanya adalah imam al-Huda dan Syeikh Al-Islam yang menjadi qudwah setelah Rasulullah saw. Barangsiapa mengikuti keduanya pasti terpelihara (dari kesesatan) ”.


(1). Meniti Titian Kebenaran, Khair Izzah, Penghantar: Hasan Askari, Hauzah Resources: 2008.
(2). Syarah Nahj Al-Balaghah, Ibnu Abu Al-Hadid, Jilid 4, hal, 519.
(3). Asy-Syafi, jilid 2, hal, 428.
(4). Talkhis Asy-Syafi, Ath-Thusi, jilid 2,hal, 428.


Kisah Menyayat Hati ( Saat-saat Kematian Umar Al-Khattab r.a ). Antara Iktibar dan Menyentuh Hati.


Di pengakhiran hayat Saidina Umar r.a, saidina Umar al-khattab r.a mengimamkan solat subuh. Dibelakangnya para sahabat, ramai para sahabat. Tiba-tiba datang seorang lelaki bernama Abu Lu’luah. Abu Lu’luah melakukan serang hendap terhadap Umar al-khattab, dia menikam perut Umar al-khattab,merobek di perutnya, menikam didadanya, lalu menarik tikamannya sehingga terburai isi perut umar al-khattab. Ketika itu, umar al-khattab tumbangdisebelah, lalu solat digantikan oleh Abdul Rahman bin Auf r.a.

Abdul Rahman bin auf memendekkan solat lalu menyelesaikan solat dengan segera. Kemudian Abdul Rahman memangku Umar al-khattab, sahabat yang disayangi. Para sahabat panic, darah belinangan, berlumuran di perut dan dada Umar al-khattab. Umar al-khattab pengsan, seketika umar al-khattab bangun terjaga dari pengsan, ada satu soalan yang dikeluarkan daripada mulut khalifah yang agung. Dalam keadaan nafas yang teresak-esak, dalam keadaan sakit yang betul-betul sakit, Umar tersedar dan bertanya pada para sahabat, “ Assolannas, assolannas ”…bermaksud “ adakah kamu sudah solat, adakah kamu sudah selesai solat tadi..? ”.. ( Allahhuakhbar)… itu soalan pertama yang keluar daripada mulut beliau. Kemudian dia meminta kepada anaknya Abdullah Bin Umar.. “ Wahai anakku, berikan aku air..” anaknya menjawab ( Abdullah bin Umar ).. “ Wahai ayah, sebentar tadi aku berikan engkau air susu, tetapi susu itu mengalir keluar daripada perut engkau, adakah engkau ingin minum sekali lagi wahai ayah ku..?”.. Umar menjawab “ Ya Abdullah, aku bukan nak minum air air itu, aku hendak ambil air itu untuk wudhuk, aku belum solat subuh lagi..”

Iktibar

Allahuakhbar !!!..
hebatnya tarbiah Nabi Muhammad saw yang begitu menitik beratkan soal solat. Sebab itu baginda Nabi saw menyuruh setiap ibu dan ayah, ajarkanlah anak kamu solat.. sabda Nabi Muhammad saw :
“ Peintahkanlah anak-anak kamu mengerjakan solat ketika ia berumur tujuh tahun dan pukullah mereka ketika berumur sepuluh tahun ( jika ia enggan untuk solat ).”

( Riwayat Abu Daud )

Bertapa berat Rasulullah saw memandang dosa orang yang meniggalkan solat. Sebab itu saudara-saudari sekalian, kalau kita sayangkan masa depan kita, tidak sanggup melihat diri ini gagal dalam PMR,SPM,STPM atau Peingkat Universiti sekalipun, tetapi cuba kita fikir, adakah kita mahu hidup didunia ini sia-sia dan gagal menemui syurga Allah di akhirat nanti.? Fikirlah untuk zikir kepada Allah swt wahai sahabat-sahabat ku sekalian. Sebab itu Nabi Ibrahim as berdoa dalam firman Allah swt dalam surah Ibrahim :

“ Ya Allah ( ya tuhanku ), jadikanlah aku dan zuriat-zuriatku dikalangan orang-orang yang rajin dan besungguh-sungguh melaksanakan solat, Ya Allah ( ya tuhan ku ) perkenankan doa ku..”

(Surah Ibrahim (14):40 )

Sahabat-sahabat sekalian, cuba hisab ( hitung ) diri kita, sejauh manakah amalan kita. Jika kita punya selangkah sahaja lagi ke syurga, tiba-tiba tubuh badan kita (jasad) , mendakwa “ Ya Allah, hamba mu ini pernah melakukan dosa kecil ( walaupun sebesar zarah )..” apakah yang akan dijawab oleh kita, “ what reason are we going to answer it..?”

-FIKIR UNTUK ZIKIR-
(KEPADA ALLAH AZZA WA JALLA)


Ulasan daripada pengarang:
-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)

Friday, August 13, 2010

Menyangkal Segala Tuduhan Syiah ( Terhadap Abu Bakar r.a )

Di dalam sebuah buku yang saya baca dimana buku ini ditulis oleh orang pro syiah, berjudul “ Bila Tiba Masanya”, karya K-Azarmi diterjemah oleh Abu Turab, daripada Institut Ilmu Dan Pemikiran Ali Bin Abi Talib ( iMPACT) 2008 daripada Hauzah Resources yang diberi oleh sahabat saya agar saya mengkajinya, menceritaan dalam bab Saaifah Balai Bani Saidah… Abu Bakar dengan sahabat yang lain..selepas kewafatan Rasullullah saw, menceritakan Abu Bakar dan sahabat besar yang lain secara diam-diam meninggalkan Ali menuju ke saqifah Bani Saidah bagi merebut kerusi ke-khalifahan. Turut bergabung ialah Khalid al-Walid, Abdur Rahman Bin Auf, Mughirah Bin Syu’bah dan sahabat dari kalangan ansar, melupakan wasiat dan peringatan Rasulullah tentang Ali Bin Abi Talib. Dan akhirnya sepakat memilih Abu Bakar sebagai khalifah.

Disini juga dapat kita lihat, bahawasanya, syiah mengatakan Abu Bakar taksub untuk berrkuasa selepas kewafatan Rasullullah. Sedangkan, cerita yang mereka(syiah) tidak berlandaskan bukti yang kukuh dan tidak mempunyai perawi bagi meriwayatkan cerita ini. Ini menunjukkan para perawi hadis tidak berminat untuk meriwayatkan cerita ini kerana ia adalah pembohongan semata-semata.

Dalam sejarah sebenar,berlandaskan bukti yang kukuh dan perawi yang di perakui kesahihannya, menceritakan bahawa Abu Bakar dilantik menjadi khalifah melalui sistem pemilihan khalifah yang diajarkan oleh Al-Quran dan Rasulullah saw. Islam tidaka menentukan sistem pemilihan kkhalifah tetapi yang dituntut adalah menghormati konsep syura seperti dalam fiman Allah swt dalam Al-Quran:

“ Maka berkat rahmat Allah, engkau ( wahai Muhammad ) berlaku lemah-lembut terhadap mereka, sekiranya engkau (Muhammad) bersikap keras dan berhati kasar, tentulah mereka menjauhkan diri daripada sekitarmu. Kerana itu, maafkanlah mereka dan mohonlah keampunan untuk mereka dan ber-musyawarahla(bermesyuarat@berbincang) dengan meraka dalam urusan itu. Kemudian, apabila engkau telah menbulatkan tekad(bersetuju) maka bertawakallah kepada Allah, sesungguhnya, Allah mencintai orang yang bertawakal ”.

( Surrah Ali-Imran:3:159)

Saidina Ali r.a juga membaiat Abu Bakar r.a



Dalam cerita ini, saya menyangkal cerita syiah yang sengaja memperburuk-burukkan sejarah antara Saidina Abu Bakar dan Saidina Ali r.a. “ Ali r.a menceritakan, bagaimana proses pem-baiatannya kepada Abu Bakar r.a . Maka aku (ALI) ketika itu berjalan mendatangi Abu Bakar lalu mem-baiatnya dan aku bangkit dalam peristiwa itu hingga kebatilan tersingkir dan lenyap, serta ‘kalimah Allah’ menjadi yang tertinggi sekalipun orang-orang kafir tidak suka. Abu Bakar r.a memimpin dalam peristiwa tadi, dia memudahkan, meluruskan, mendekatkan dan tidak mengada-adakan, maka aku menyertainya sebagai penasihat. Dan aku mentaatinya sebaik mungkin dalam hal(perkara) yang dia mentaati Allah Taala. ” (1)

Ini ditegaskan lagi dalam penulisan kitab Al-Gharat, bahawa Ali r.a menceritakan baiatnya dengan menyatakan :
“ Manusia telah berkumpul di sekitar Abu Bakar dan semua bergegas kepadanya , maka aku berjalan, ketika itu menuju Abu Bakar dan aku mem-baiatnya dan aku bangkit dalam peristiwa itu sampai kebatilan tersingkir dan lenyap dan kalimah Allah menjadi yang tertinggi.” (2)

(1). Manar Al-Huda, Ali Al-Rahmani Asy-Syi’I,hal 373, Nasikh Al-Tawarikh, Jilid 3, hal…
(2). Al-Gharat, Jilid 1, hal



Cerita ini telah membuktikan dan sekali gus menyangkal dakaan syiah bahawa saidina Ali di paksa oleh Umar Al-khatab dengan pedang yang dihunus ke leher Ali, hanya semata-mata untuk mem-baiat Abu Bakar sebagai khalifah. Juga menyangkal dakwaan bahawa layanan buruk terhadap Ali untuk membaiat Abu Bakar iaitu meratapi tangisannya di makam Rasulullah saw. Ini adalah cerita yang tidak logik dan langsung tidak boleh diterima kesahihannya.

Jika benar perkara ini berlaku, untuk apa Abu Bakar melantik Ali dalam pentadbirannya? Dalam sejarah, membuktikan bahawa saidina Ali tetap dilantik menjadi hakim di yaman dalam semua pemerintahan para sahabat sebelumnya iaitu saidina Abu Bakar, Umar,dan Ustman. ? kebanyakan sarjana islam menyebut bahawa kenapa Abu Bakar, Umar dan Ustman melantik Ali sebagai hakim dalam setiap pemerintahan sebelumnya? Ini kerana, keilmuan yang dimiliki oleh beliau, warak, alim dan sifat amanah yang dimilikinya tidak dimiliki oleh orang lain. Dan sebab itulah, kesahihan hadis at-Tarmidzi diterima oleh pihak sunni iaitu :

Sabda Rasulullah saw, “ Aku adalah kota ilmu dan Ali adalah pintu ilmu, barangsiapa yang menghendaki ilmu, masuklah melalui pintunya.”
(H.R at-Tarmidzi)

Saya juga menyangkal dakwaan syiah bahawa Ali dicaci-maki selama lebih 20 tahun didalam khutbah mengikut dakwaan syiah. (3). Jika perkara ini berlaku, saya minta pihak syiah keluarkan bukti-bukti, isi-isi kandungan khutbah yang mencaci-maki Ali. Setakat ini, dalam penyelidikan saya, belum ada bukti bahawa dizaman Abu Bakar , Umar,Ustman dan Muawiyah mereka mencaci-maki Ali. Kalau perkara ini berlaku, untuk apakah orang yang dicaci-maki itu dilantik menjadi Hakim setelah hilang kepercayaan terhadap dirinya? Sila jawab ( Ya Maksyaral Syiah)

(3). Bila Tiba Masanya…K-Azarmi, Institut Ilmu Dan Pemikiran Ali Bin Abi Talib
( Impact )Kota Bharu, Hauzah Resources, 2008..


-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)

Saturday, August 7, 2010

Kisah Sebenar Di Sebalik Cerita Sayyidatina Fatimah Dan Tuntutan Tanah Fada'


Kisah Bohong Dan Dongengan Syiah

"Fatimah AH menganggap Tanah Fadak sebagai miliknya yang sah kerana ia telah diberikan oleh Rasul S.A.W ketika baginda S.A.W masih hidup. Tanah Fadak terletak dekat dengan Khaibar dan disitu terdapat kebun kurma. Ia kemudian diserahkan oleh Bani Nadir kepada Rasulullah S.A.W iaitu selepas peristiwa Perang Khaibar pada tahun 7 Hijrah.

Kemudian Rasulullah S.A.W menghadiahkan tanah tersebut kepada Fatimah AH [riwayat dari Abu Sai'd al-Khudri - sila lihat Fada'il Khamsah fi al-Sihah al-Sittah, Jilid 3, hlm.36] iaitu apabila turunnya ayat Qur'an yang bermaksud," Apa sahaja harta rampasan (fa'i) yang diberikan Allah kepada RasulNya yang berasal dari penduduk kota-kota maka adalah untuk Allah, untuk Rasul, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang-orang miskin, dan orang-orang yang dalam perjalanan supaya harta itu tidak hanya beredar di antara orang-orang kaya sahaja di antara kamu. Apa yang diberikan Rasul kepadamu terimalah ia. Dan apa yang dilarangnya bagimu maka tinggalkanlah, dan bertaqwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah sangat keras hukumanNya." (59:7).

Fatimah AH menuntut Tanah Fadak dari Abu Bakar tetapi Abu Bakar menolaknya. Fatimah AH lalu menemui Abu Bakar dan terjadilah perdebatan di antara mereka berdua: Al-Jauhari meriwayatkan bahawa ketika sampai berita kepada Fatimah AH bahawa Abu Bakar menolak haknya ke atas Tanah Fadak, maka Fatimah AH dengan disertai para pembantu wanitanya dan para wanita Bani Hasyim pergi menemui Abu Bakar. Fatimah AH berjalan dengan langkah seperti langkah Rasul. Ia lalu memasuki majlis yang dihadiri Abu Bakar, dan penuh dengan kaum Muhajirin dan Ansar. Fatimah membentangkan kain tirai antara dia dan kaum wanita yang menemaninya di satu sisi, dan majlis yang terdiri dari kaum lelaki di sisi yang lain. Ia masuk sambil menangis tersedu, dan seluruh hadirin turut menangis. Maka gemparlah pertemuan itu. Setelah suasana kembali tenang, Fatimah AH pun berbicara: “Saya memulai dengan memuji Allah Yang Patut Dipuji. Segala Puji bagi Allah atas segala nikmatNya, dan terhadap apa yang diberikanNya..." dan setelah mengucapkan khutbahnya yang sungguh indah, ia lalu berkata:

" Fatimah AH:" Apabila anda mati, wahai Abu Bakar, siapakah yang akan menerima warisan anda?" Abu Bakar:" Anakku dan keluargaku." Fatimah AH:" Mengapa maka anda mengambil warisan Rasul yang menjadi hak anak dan keluarga beliau?"
Abu Bakar:" Saya tidak berbuat begitu, wahai putri Rasul."

Fatimah AH:" Tetapi anda mengambil Fadak, hak Rasulullah yang telah beliau berikan kepada saya semasa beliau masih hidup....Apakah anda dengan sengaja meninggalkan Kitabullah dan membelakanginya serta mengabaikan firman Allah yang mengatakan," Sulaiman mewarisi dari Daud " (Al-Naml: 16), dan ketika Allah mengisahkan tentang Zakaria serta firman Allah, Dan keluarga sedarah lebih berhak waris mewarisi menurut Kitabullah?(Al-Ahzab:6) Dan Allah berwasiat, " Bahawa anak lelakimu mendapat warisan seperti dua anak perempuan" (Al-Nisa:11) dan firman Allah," Diwajibkan atas kamu apabila salah seorang daripada kamu akan meninggal dunia, jika ia meninggalkan harta, bahawa ia membuat wasiat bagi kedua orang tua dan keluarganya dengan cara yang baik, itu adalah kewajipan bagi orang-orang yang bertaqwa" (Al-Baqarah: 80).

Apakah Allah mengkhususkan ayat-ayat tersebut kepada anda dan mengecualikan ayahku daripadanya? Apakah anda lebih mengetahui ayat-ayat yang khusus dan umum, lebih daripada ayahku dan anak bapa saudaraku (Ali AS) Apakah anda menganggap bahawa ayahku berlainan agama dariku, dan lantaran itu maka aku tidak berhak menerima warisan?" [Ibn Abil Hadid, Syarh Nahjul Balaghah, Jilid XVI, hlm.249]

Ibn Qutaibah meriwayatkan pertemuan yang mungkin terakhir di antara Fatimah AH dan Abu Bakar seperti berikut: " Umar bin Khattab berkata kepada Abu Bakar:" Marilah kita pergi kepada Fatimah, sesungguhnya kita telah menyakiti hatinya."
Maka keduanya pun pergi ke rumah Fatimah AH, dan Fatimah AH tidak mengizinkan mereka masuk ke dalam rumah. Mereka lalu memohon kepada Ali bin Abi Talib, lalu Ali AS memperkenankan mereka masuk ke dalam.

“Tatkala keduanya duduk dekat Fatimah AH, Fatimah AH memalingkan wajahnya ke arah dinding rumah. Salam Abu Bakar dan Umar tidak dijawabnya."

-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)

SYIAH ( Antara Kepalsuan Sejarah Dan Penyelewengan Akidah )



SYIAH ( ISLAM )

ANTARA FAKTA DAN KEPALSUAN SEJARAH


Pertama sekali, ingin saya kata disini adalah, melalui pengajian saya, saya memandang bahawa sejarah para sahabat-sahabat Nabi s.a.w adalah cukup hebat. Apabila saya dikejutkan dengan isu Syiah oleh Ustaz saya dan sahabat baik saya yang memegang fahaman Syiah, begitu banyak penyanggahan yang berlaku diantara kami berdua. Namun, saya tidak pernah memutuskan tali persahabatan saya dengannya kerana saya berpegang dengan hadis sahih iaitu “ Hablum MinAllah Wa Hablumminannas ” bermaksud “ Berbuat baik kepada ALLAH Dan berbuat baiklah sesama manusia ”. malah kami bersahabat baik dan paling rapat, Alhamdulillah. Saya yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jammaah kepada 4 mazhab asas dan sahabat saya yang berfahaman Syiah sering berbincang tentang masalah syiah dan menjawab tuduhan Syiah terhadap Mazhab Ahli Sunnah, berdebat merupakan satu kepentingan untuk memperbetulkkan keadaan dan saling menafikan antara satu sama lain. Tetapi ingatlah muslimin dan muslimat, kita saudara sesama islam tidak berhak untuk mengkafirkan antara satu sama lain Cuma sebagai umat islam yang bersaudara, kita hendaklah memperbetulkan apa yang salah dan saling menasihati kerana ini di tegaskan dalam satu hadi, “ Jika seseorang itu melaksanakan solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan segala perintah Allah, maka jangan-lah kamu mengkafirkannya walaupun dia melakukan kesilapan(bidaah)”.

Penyelewengan Sejarah Abu Bakar as-siddiq r.a
Pemurnian Sejarah Para Sahabat Nabi s.a.w


- Kebanyakan buku-buku tulisan Syiah yang telah saya baaca dan aa yang telah diberikan oleh sahabat, saya mendapati bahawa semuanya menulis tentang keburukan dan pmalsuan sejarah. Mereka mengatakan bahawa Abu Bakar adalah seorang penipu, zindiq, perampas kuasa Ahlul Bait, menafikan hak keluarga Nabi dan sebagainya. Semua adalah yang buruk-buruk belaka tentang Abu Bakar, sedangkan diantara mereka(Syiah) sanggup mengkafirkan dan melaknat Abu Bakar. Ini adalah satu pembohongan sejarah Abu Bakar selepas kewafatan Rasulullah saw yang ditulis oleh penulis-penulis sejarah yang buruk yang sengaja memperburukkan sahabat Nabi saw yang Nabi sendiri jamin beliau dengan syurga diakkhirat kelak.

Keadaan di Balai Bani Saidah


Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. , para sahabat merasa bimbang berlalunya satu malam tanpa ada pemerintahan, kepimpinan atau khilafah. Orang-orang Islam, Ansar dan Muhajirin, semua mempunyai sikap yang positif. Mereka mengetahui bahawa pemerintahan itu sebahagian daripada Islam dan syariat dan peraturan Allah wajib ditegakkan. Ini tidak dapat disempurnakan melainkan apabila adanya khalifah. Oleh kerana itu, setiap kekuatan masyarakat Islam mesti bergerak bagi menjaga kewujudan negara Islam. Pemerintahan mesti diatur dan ditadbir bagi mengelakkan berlakunya fitnah-fitnah kerana faktor ketiadaan khalifah. Sahabat Ansar mendahului dalam hal ini kerana mereka yang mula-mula mendiami bumi Madinah, sokongan mereka dalam mendirikan negara Islam yang pertama di situ selepas Rasulullah s.a.w. dipilih menjadi rasul.

Yang menyebabkan mereka bertindak demikian bukanlah kerana dorongan sifat assabiah, kepuakan dan ketamakan terhadap pemerintahan atau suka berebut-rebut, tetapi kesungguhan mereka agar kesatuan orang-orang Islam berkekalan bagi memastikan negara Islam yang pertama itu terus berdiri teguh. Bertitik tolak dari sini, mereka memilih seorang yang layak untuk jawatan itu. Di kalangan mereka itu adalah sahabat Rasulullah s.a.w., iaitu Sa’ad bin ‘Ubadah yang merupakan salah seorang naqib ketika peristiwa perjanjian ‘Aqabah yang pertama.

Sesungguhnya yang mendorong mereka bertindak ialah rasa kehambaan kepada Allah. Para sahabat amat khuatir melalui walaupun satu malam tanpa berada di bawah pemerintahan seorang imam selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.. Mereka meninggalkan kain selimut di tempat tidur masing-masing dan berkumpul untuk melantik salah seorang daripada mereka menjadi imam. Ketika itu, kapal tanpa nahkoda, umat tanpa imam sedangkan imamah itu salah satu bahagian daripada Islam dan menegakkannya adalah ketaatan kepada Allah.

Umat Islam sudah terdidik dengan sifat berlumba-lumba dan bersegera ke arah kebaikan.
بادروا بالأعمال الصالحة ‘bersegeralah melakukan amalan-amalan soleh’.

Mereka semua bergerak ke arah matlamat yang sama iaitu menegakkan pemerintahan.

Tegasnya, faktor yang mendorong Ansar keluar ialah perasaan tanggungjawab yang wajib ditunaikan oleh mereka dan yang mendorong Abu Bakar keluar menuju ke Saqifah ialah kesungguhan beliau terhadap kesatuan umat Islam.

Ketika sampai berita kewafatan Rasulullah s.a.w. kepada Abu Bakar, beliau terus pulang ke rumah ‘Aishah di mana Rasulullah s.a.w. diselimuti lalu beliau menyingkap wajah Baginda seraya berkata: "Aku tebus tuan dengan ayah dan ibuku, wahai Rasulullah s.a.w. Tuan berbahagia sungguh, baik masa hidup dan selepas wafat. Demi Allah, Dia tidak menghimpunkan tuan dengan dua kematian. Kematian yang Allah tentukan kepada tuan telahpun tuan rasai." Kemudian Abu Bakar keluar ke masjid, orang ramai ada di situ dan Umar mengeluarkan kata-katanya. Lalu Abu Bakar naik ke mimbar dan memuji Allah dan membesarkan-Nya kemudian berucap: "Wahai manusia, sesiapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah meninggal dunia. Sesiapa yang menyembah Allah sesungguhnya Allah hidup tidak mati.

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ

Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau dia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka dia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).

(QS Ali ‘Imran: 144)

Kemudian orang ramai keluar dari masjid sambil membaca ayat tersebut di jalan-jalan seolah-olah ayat itu tidak pernah diturunkan kecuali pada hari itu.

Para Ansar berkumpul di Saqifah Bani Sa’idah bermesyuarat dalam keadaan mereka tidak sedari apa yang sedang mereka lakukan. Hal itu sampai kepada pengetahuan Muhajirin lalu mereka berkata: "Kita hantar utusan supaya membawa mereka kepada kami. Abu Bakar berkata: "Bahkan kita akan ke sana. Lalu Muhajirin berjalan ke arah mereka termasuklah Abu Bakar, Umar dan Abu ‘Ubaidah. Lalu mereka saling memberikan ucapan. Sebahagian Ansar berkata: "Di kalangan kami seorang ketua dan di kalangan kamu seorang ketua. Abu Bakar berucap panjang dan tepat, antaranya ialah: "Kamilah pemimpin dan kamulah menteri" Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pemimpin-pemimpin itu dari kalangan Quraisy." Dan baginda bersabda: "Aku berpesan kepada kamu tentang kedudukan Ansar, supaya kamu menerima orang yang melakukan kebaikan dari kalangan mereka dan memaafkan orang yang melakukan kesilapan dari kalangan mereka. Sesungguhnya Allah s.w.t. telah menamakan kami الصادقين dan Dia memerintahkan kamu supaya bersama kami di mana saja kami berada, Dia berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.
(al-Tawbah: 119)

Abu Bakar berucap panjang dengan ucapan yang tepat dan mengemukakan dalil-dalil yang kuat. Para sahabat Ansar menyedari hal itu dan patuh kepada Abu Bakar dan memberi bai’ah kepadanya.

Tindakan Abu Bakar, Umar dan Abu ‘Ubaidah bergegas menuju ke Saqifah Bani Sa’idah adalah dorongan ketaatan kepada Allah, kewajipan yang dipikul oleh mereka yang mesti dilaksanakan. Kewajipan itu ialah melantik seorang imam bagi umat Islam setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. terutamanya kebimbangan mereka berlalunya satu malam tanpa ada imamah.

Demikianlah jelas kepada kita perlantikan jawatan khalifah kepada Abu Bakar yang tidak memakan masa melainkan satu pertemuan di Saqifah dan itu berlaku dengan ijmak atau kesepakatan sahabat dan tidak tertumpah walau setitik darah malah tidak berlaku sebarang pergaduhan pun.

Pada hari berikutnya Umar berada di atas mimbar menyampaikan ucapan dan Abu Bakar diam tidak bercakap apa-apa. Umar berkata: "Saya mengharapkan Rasulullah s.a.w. masih lagi hidup kemudian barulah baginda meninggalkan kita. Jika Muhammad telah meninggal dunia, maka Allah telah meletakkan di hadapan kamu cahaya yang menjadi petunjuk kepada kamu, petunjuk Allah itu adalah Muhammad s.a.w. dan Abu Bakar, sahabat baginda dan teman baginda di dalam gua. Sesungguhnya beliau adalah orang yang paling utama berkenaan dengan urusan-urusan kamu. Maka dahulukanlah dan berilah bai’ah kepadanya".

Sekumpulan daripada sahabat telahpun memberi bai’ah sebelum itu ketika di Saqifah. Sementara bai’ah kedua ini bai’ah umum yang dilakukan atas mimbar.

Al-Zuhri meriwayatkan daripada Anas bin Malik bahawa beliau mendengar Umar berkata pada hari itu kepada Abu Bakar: "Naiklah ke atas mimbar, Umar terus meminta Abu Bakar berbuat demikian sehingga Abu Bakar naik lalu orang ramai memberikan sumpah setia mereka kepada Abu Bakar".

Kemudian Abu Bakar berucap lalu beliau memuji–muji Allah dengan sifat-sifat-Nya kemudian berkata: "Wahai manusia, sesungguhnya saya telah diserahkan dengan urusan kamu sedangkan saya bukanlah yang terbaik untuk kamu. Sekiranya saya bertindak baik maka bantulah saya, jika saya tidak betul maka luruskanlah saya. Kebenaran itu amanah, pendustaan itu khianat. Orang yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisi saya sehingga saya hilangkan puncanya, Insya Allah. Orang yang kuat di kalangan kamu adalah lemah di sisi saya sehinggalah saya mengambil daripadanya hak, Insya Allah. Tidak ada satu kaum yang meninggalkan jihad di jalan Allah melainkan Allah campakkan kehinaan pada mereka. Tidak tersebar kekejian pada satu kaum melainkan Allah mengenakan bala kepada kesemua mereka. Taatilah saya selama mana saya mentaati Allah dan Rasul-Nya, kerana jika saya derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya maka kamu tidak lagi wajib taat kepadaku. Bangunlah menuju kepada sembahyang kamu, semoga Allah merahmati kamu."


Ulasan daripada pengarang dan laman Darul Kautsar

Dalam ucapan Abu Bakar itu terserlah pedoman-pedoman yang menggariskan pergerakan dan hubungan antara pemerintah dan rakyat. Demikian juga tergambar dengan jelas prinsip-prinsip yang menjadi tonggak kepada sistem pemerintahan dalam Islam.

Abu Bakar seorang yang sangat tawadhu’, tidak pernah menganggap dirinya sebagai yang terbaik walaupun pada kenyataannya beliau merupakan sahabat yang paling unggul. Dengan penuh rendah diri, beliau mengharapkan supaya rakyatnya memberikan kerjasama kepada beliau dalam tugas khalifah di samping memperbetulkan kesilapan seandainya ada. Beliau mensyaratkan agar mereka itu benar dan jujur kepada Allah, diri mereka sendiri dan kepada khalifah sebagaimana beliau mesti bersifat demikian. Beliau mensyaratkan supaya keadilan ditegakkan dan diberikan kepada tuannya. Beliau juga mengingatkan dirinya dan umat Islam supaya tidak meninggalkan jihad di jalan Allah, dan sentiasa meneruskan dakwah Rasulullah s.a.w. Ini adalah kerana mereka akan ditimpa kehinaan jika tidak berbuat demikian. Beliau juga mengingatkan supaya menjauhi kemungkaran yang menyebabkan bala bencana menimpa semua orang.

Bukankah kandungan ucapan beliau itu sarat dengan prinsip-prinsip pemerintahan Islam yang berasaskan kepada syura atau pemesyuaratan. Ucapan ini merupakan manifestasi kepada perjanjian atau kontrak antara pemerintah dan rakyat.

Peristiwa yang berlaku pada hari yang bersejarah itu merupakan ijma’ umat Islam yang terdiri daripada sahabat Muhajirin dan Ansar akan penyerahan urusan khalifah itu selayaknya kepada Abu Bakar. Di situlah tergambarnya kesatuan umat dalam pemilihan ketua negara Madinah sepeninggalan Rasulullah s.a.w.

Sebelum itu, Sa’ad bin ‘Ubadah yang mewakili Ansar berucap dengan penuh kesedaran akan tanggungjawab terhadap umat, kata beliau: "Maka kita ini adalah penolong-penolong Allah, tentera-tentera Islam, wahai Muhajirin kamu adalah keluarga nabi kami, sesungguhnya kamu benar-benar telah mendahului, mahu untuk mengambil daripada asal kami dan menghalang kami daripada urusan itu."

Itu adalah puji-pujian kepada Allah dan juga ketakutan kepada-Nya. Ansar tidak pernah membangkitkan asal keturunan mereka dan tidak mengucapkan kata-kata yang mengusir Muhajirin dari Madinah. Malah mereka mengakui kelebihan Muhajirin itu.

-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)