Tuesday, February 2, 2010

MENOLAK PENGGUNAAN KALIMAH (ALLAH) KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN

(ALLAH) KEPADA ORANG-ORANG KRISTIAN

“ Dan mereka ( Kristian dan Yahudi ) berkata Tuhan Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Sesungguhnya mereka sudah mendatangkan sesuatu yang sangat mungkar. Hampir-hampir langit pecah kerana ucapan itu dan bumi terbelah. Dan gunung-ganang runtuh kerana mereka mendakwa Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak. Dan tidak mungkin Allah Yang Maha Pemurah mempunyai anak.”
( Surah Maryam:88-92)

Begitu serius amaran Allah s.w.t kepada manusia yang mendakwa Allah mempunyai anak. Bagi mereka, ini isu istilah tetapi bagi kita ia isu akidah. Bagi mereka ini persoalan bahasa bagi kita ia isu agama. Bagi mereka perbezaan terminologi,bagi kita ia perkara tauhid. Apakah kita menyedari bahawa apabila pihak kristian mahu menggunakan nama Allah swt,mereka menyebut dalam bentuk triniti: Tuhan Bapak,Tuhan Anak, dan Roh suci! Ini adalah fahaman syirik bagi agama kita (islam) yang boleh menyebabkan seseorang itu kufur dan murtad. Semua 25 Rasul yang banyak disebutkan didalam Kitab Suci Al-Quran (Kalamullah) dan 124,000 Nabi yang telah diutuskan Allah (AzzaWajalla) kepada manusia sungguh jelas mesejnya….iaitu menyembah Tuhan Yang Satu (Allah) tanpa menyekutukannya dengan yang lain.
Mereka mendakwa kononnya mereka sudah menggunakan nama Allah sebagai ganti nama God sejak ratusan tahun. Maka mereka berhak menggunakannya sekarang. Ketika Nabi Muhammad saw diutus sebagai Rasul,nama Allah swt sudahpun digunakan . Nabi bukan pencipta nama Allah swt sebaliknya ia sudah wujud sejak azali lagi.
Maka Nabi Muhammad saw menyeru manusia supaya marilah menyembah Allah swt. Maka Yahudi menyatakan memang kami bertuhankan Allah tetapi ia punya anak bernama Uzair. Kristian pula berkata memang kami mempertuhankan Allah tetapi Allah punya anak ‘ Isa al masih (Jesus)’. Musyrikin Makkah juga berkata memang tuhan mereka Allah tetapi punya sekutu al-latta dan uzza. Maka mereka bertanya kepada Nabi, siapa Allah yang engkau seru kami menyembahnya. Nabi tidak menjawab berdasarkan akal tetapi Allah swt menjawabnya dengan berfirman yang bermaksud: “Katakanlah Allah itu yang satu. ” Kita tidak pernah mendengar dalam sirah Nabawi bahawa Nabi meembenarkan Allah dipersekutukan dan disyirikkan. Seperti Saidina Jaa’far ibni Abu Talib ketika berdepan dengan Maharaja Najasyi dan Raja Habsyah yang beragama kristian dalam peristiwa hijrah pertama. Walaupun sahabat Nabi datang untuk meminta perlindungan dan bantuan Maharaja Najasyi tetapi apabila berdepan dengan persoalan akidah ,bila ditanya oleh Maharaja Najasyi “ Apakah kamu tidak mempercayai al-masih (jesus) itu anak Allah, Jaa’far tegas membaca surah Maryam dan menyatakan bahawa (Isa al-masih) adalah utusan tuhan bukan anaknya!”
Ada kalangan mereka yang mendakwa nama Allah swt bukan milik ekslusif umat islam, tetapi untuk semua manusia kerana Allah itu “Rabbul-alamin”. Saya menegaskan disini tiada siapa boleh meenuntut hak dan pemilikkan nama Allah daripada orang islam. Kerana sudah menjadi hak orang islam menggunakan kalimah Allah untuk tuhan yang kami sembah semenjak kedatangan islam kepada Nabi Junjungan kami Muhammad saw kepada seluruh umat manusia supaya kembali kepada ajaran yang benar..Allah juga telah berfirman dalam surah Al-ikhlas yang bermaksud:
“ Katakanlah (Wahai Muhammad )bahawa Allah yang satu. Kepadanya tempat sekalian makhluk bergantung. Dia tidak beranak dan tidak pula diperanakkan. Dan tidak ada siapa pun yang setaraf dengannya.”
( Surah Al-Ikhlas: 1-4 )
Ini jelas, mesej yang Allah sampaikan kepada seluruh manusia bahawa, Tuhan (Allah) tidak langsung mempunyai anak,isteri,dan lain-lain lagi yang diperkatakan oleh Yahudi dan Christian. Dan tidak ada siapa pun yang setanding dengannya menunjukkan bahawa kefahaman Trinity oleh Christian adalah dusta semata-mata,sesat dan menyimpang dengan apa yang dikatakan dengan konsep ketuhanan yang satu.


ARAB CHRISTIAN JUGA GUNA NAMA ALLAH

Golongan penyokong christian ini juga mendakwa orang arab christian juga menggunakan nama Allah sebagai nama tuhan. Saya menjawab bahawa dalam bahasa arab mereka memang tahu perkataan tuhan itu adalah Allah. Tiada ganti nama lain bagi perkataan God melainkan perkataan Allah kerana memang sejak zaman Nabi Adam hinggalah ke zaman Nabi Muhammad, masyarakat Arab hanya tahu nama Allah sebagai tuhan.
Malah kaum Yahudi dan Christian mamang asal agama mereka pun mempertuhankan Allah yang satu. Itu yang mereka faham. Malah ada kalangan arab christian yang koptik (ortodok) sehingga kini tidak mengakui “ Isa itu anak Allah” bagi mereka isa ialah nabi.

AGENDA HALUS

GAMBAR :














Apakah pernah kita bertanya satu soalan yang sangat asas, tanyalah kepada Christian disini kenapa mereka beriya-iya mahu menggunakan nama Allah sebagai nama tuhan mereka,apakah sebenarnya tuhan kamu? Bukankah kepercayaan kamu adalah Jesus,tuhan yang menjelmakan dirinya dalam bentuk anaknya dengan tiupan roh suci? Mengapa nama tuhan kamu Jesus dalam bahasa inggeris dan lain-lain, tetapi untuk bahasa melayu,tulisan versi melayu ,nama tuhan kamu tiba-tiba bertukar menjadi Allah? Tidakkah kamu merasakan ini suatu yang pelik bagi agama kamu sendiri?
Sedangkan Reverend Albert Mohler,seorang paderi kanan Christian di Amerika menolak cadangan Paderi Tiny Muskin dari Belanda yang mencadangkan supaya nama Allah diguna sebagai ganti nama tuhan (God) . cadangan Tiny Muskin menerima bantahan besar-besaran oleh masyarakat Euro-Amerika. Tetapi mengapa di Malaysia, penganut christian berkeras mahu menggunakan nama Allah sebagai ganti nama tuhan? Sudah tentu perkara ini jika dilihat ‘ada udang disebalik batu.’ Pasti ada agenda yang sedang disusun oleh mereka untuk memporak-porandakan umat islam hari ini. Mereka berjaya menggunakannya di Indonesia dan mereka sedang mencuba di Malaysia.
Apakah nanti suatu hari nanti mereka menuntut,atas nama hak asasi kemaknusiaan dan mungkin pula surah Al-ikhlas tidak dibacakan kerana boleh mengguris perasaan kaum christian. Atas sebab mereka percaya bahawa Allah mempunyai anak. Sedangkan Al-Quran menegaskan dalam surah Al-ikhlas bahawa Allah itu satu,tempat semua makhluk bergantung,dia tidak beranak,tidak pula ada anak dan tiada siapa yang setaraf dengannya.




KESIMPULAN
Wahai seluruh umat islam,marilah kita sama-sama kita cuba menentang tindakan yang sedang dilakukan oleh kaum christian kerana jika kita tidak menentang tindakan ini nescaya kita sama-sama akan diberi bala serta bencana dari Allah atas sebab sikap tidak ambil peduli tentang masalah yang melanda di negara kita ini. Apa yang islam ajar adalah dengan cuba mencegahnya dengan kuasa…..caranya adalah…..semua pihak sama-sama menentang tindakan ini..baik dari pihak kerajaan,pembangkang atau badan pertubuhan bukan kerajaan.
Kedua.. mencegah dengan lidah…caranya adalah…jika kita perlu adakan dialog antara dua pihak…dan ini juga adalah satu jalan penyelesaian maka adakanlah…….
Ketiga……mencegah dengan hati……semua orang islam telah dikurniakan oleh Allah satu perkara yang sungguh berharga iaitu iman…jagalah iman kita..dengan selalulah melaksanakan perintah Allah seperti solat…dan banyakkan berdoa kepada Allah agar menyelamatkan masalah ini dengan baik……….
Firman Allah swt:
“ Apa sahaja nikmat yang kamu peroleh adalah daripada Allah dan apa sahaja beencana yang menimpamu,maka itu adalah dari (kesalahan) dirimu sendiri. Dan kami telah mengutus engkau (wahai Muhammad) kepada seluruh umat manusia sebagai seorang Rasul,dan Allah menjadi saksi.”
(An-Nisa:79)




Petikan diperoleh daripada:
Ahli Parlimen Kulim Bandar Baharu
( ZULKIFLI NOORDIN )
Serta pandangan penulis: ( MUHAMAD NAZRIN )

No comments:

Post a Comment