Sunday, December 5, 2010

Sambungan Artikel..........

sedikit ketawa. Kamu telah membeli keaiban dan kehinaan untuk kamu. Tompokan kehinaan ini sama sekali tidak akan hilang walau dibasuh dengan air apapun". (Jilaau Al ' Uyun, ms 424).

Doa anak Sayyidatina Fatimah ini tetap menjadi kenyataan dan berlaku di kalangan Syiah hingga ke hari ini.

Ummu Kulthum anak Sayyidatina Fatimah pula berkata sambil menangis di atas segedupnya, " Wahai orang-oang Kufah! Buruklah hendaknya keadaanmu. Buruklah hendaklah rupamu. Kenapa kamu menjemput saudaraku Husain kemudian tidak membantunya bahkan membunuhnya, merampas harta bendanya dan menawan orang-orang perempuan dari ahli rumahnya. Laknat Allah ke atas kamu dan semoga kutukan Allah mengenai mukamu".

Beliau juga berkata, " Wahai orang-orang Kufah! Orang-orang lelaki dari kalangan kamu membunuh kami sementara orang-orang perempuan pula menangisi kami. Tuhan akan memutuskan di antara kami dan kamu di hari kiamat nanti". (Ibid, ms 426-428)

Sementara Fatimah anak perempuan Sayyidina Husain pula berkata, " Kamu telah membunuh kami dan merampas harta benda kami kemudian telah membunuh datukku Ali (Sayyidina Ali). Sentiasa darah-darah kami menitis dari hujung-hujung pedangmu……Tak lama lagi kamu akan menerima balasannya. Binasalah kamu! Tunggulah nanti azab dan kutukan Allah akan berterusan menghujani kamu. Siksaan dari langit akan memusnahkan kamu akibat perbuatan terkutukmu. Kamu akan memukul tubuhmu dengan pedang-pedang di dunia ini dan di akhirat nanti kamu akan terkepung dengan azab yang pedih ".

Apa yang dikatakan oleh Sayyidatina Fatimah bt. Husain ini dapat dilihat dengan mata kepala kita sendiri di mana-mana Syiah berada.

Dua bukti utama yang telah kita kemukakan tadi, sebenarnya sudah mencukupi untuk kita memutuskan siapakah sebenarnya pembunuh Sayyidina Husain di Karbala. Daripada keterangan dalam kedua-dua bukti yang lalu dapat kita simpulkan beberapa perkara :

1. Orang-orang yang menjemput Sayyidina Husain ke Kufah untuk memberontak adalah Syiah.


2. Orang-orang yang tampil untuk bertempur dengan rombongan Sayyidina Husain di Karbala itu juga Syiah.

3. Sayyidina Husain dan orang-orang yang ikut serta di dalam rombongannya terdiri daripada saudara- saudara perempuannya dan anak-anaknya menyaksikan bahwa Syiahlah yang telah membunuh mereka.

4. Golongan Syiah Kufah sendiri mengakui merekalah yang membunuh di samping menyatakan penyesalan mereka dengan meratap dan berkabung kerana kematian orang-orang yang dibunuh oleh mereka.

Mahkamah di dunia ini menerima keempat-empat perkara yang tersebut tadi sebagai bukti yang kukuh dan jelas menunjukkan siapakah pembunuh sebenar di dalam sesuatu kes pembunuhan, iaitu bila pembunuh dan yang terbunuh berada di suatu tempat, ada orang menyaksikan ketika mana pembunuhan itu dilakukan. Orang yang terbunuh sendiri menyaksikan tentang pembunuhnya dan kemuncaknya ialah pengakuan pembunuh itu sendiri. Jika keempat-empat perkara ini sudah terbukti dengan jelas dan diterima oleh semua mahkamah sebagai kes pembunuhan yang cukup bukti-buktinya, maka bagaimana mungkin diragui lagi tentang pembunuh- pembunuh Sayyidina Husain itu ?


II. BUKTI-BUKTI SOKONGAN


Walaubagaimanapun kita akan mengemukakan lagi beberapa bukti sokongan supaya lebih menyakinkan kita tentang golongan Syiah itulah sebenarnya pembunuh Sayyidina Husain. Di antaranya ialah :

1. Tidak sukar untuk kita terima mereka sebagai pembunuh Sayyidina Husain apabila kita melihat kepada sikap mereka yang biadap terhadap Sayyidina Ali dan Sayyidina Hasan sebelum itu. Begitu juga sikap mereka yang biadap terhadap orang-orang yang dianggap oleh mereka sebagai Imam selepas Sayyidina Husain. Bahkan terdapat banyak pula bukti yang menunjukkan merekalah yang bertanggungjawab terhadap pembunuhan beberapa orang Imam walaupun mereka menuduh orang lain sebagai pembunuh Imam- imam itu dengan menyebar luaskan propaganda- propaganda mereka terhadap tertuduh itu.

Di antara kebiadapan mereka terhadap Sayyidina Ali ialah mereka menuduh Sayyidina Ali berdusta dan mereka pernah mengancam untuk membunuh Sayyidina Ali. Bahkan Ibnu Muljim yang kemudiannya membunuh Sayyidina Ali itu juga mendapat latihan serta didikan untuk menentang Sayyidina Utsman di Mesir dan berpura-pura mengasihi Sayyidina Ali. Dia pernah berkhidmat sebagai pengawal Sayyidina Ali selama beberapa tahun di Madinah dan Kufah.

Di dalam Jilaau Al' Uyun disebutkan bahawa Abdul Rahman Ibn Muljim adalah salah seorang daripada kumpulan yang terhormat yang telah dikirimkan oleh Muhammad bin Abu Bakr dari Mesir. Dia juga telah berbai'ah dengan memegang tangan Sayyidina Ali dan dia juga berkata kepada Sayyidina Hasan,
" Bahawa aku telah berjanji dengan Tuhan untuk membunuh bapamu dan sekarang aku menunaikannya. Sekarang wahai Hasan jika engkau mahu membunuhku, bunuhlah. Tetapi kalau engkau maafkan aku, aku akan pergi membunuh Muawiyah pula supaya engkau terselamat daripada kejahatannya". (Jilaau Al U'yun, ms 218)




Yazid Bin Muawiyah ( Penyelamat Keluarga Saidina Al-Hussain Bin Ali r.a)


Antara Fakta Dan Teori Sejarah

Telah kita ketahui bahawa didalam sejarah, kebanyakan menuding jari menuduh Yazid bin Muawiyah adalah pembunuh Saidina Al-Hussain bin Ali r.a di Karbala. Itulah adalah satu pembohongan semata-mata. Oleh itu, mari kita renungkan teori sejarah ini agar kita boleh pertimbangkan-nya.

1- Setelah mendengar Saidina Al-Hussain dan ahli keluarganya akan berangkat untuk ke kufah, Yazid mengarahkan tenteranya seramai 80 000 dan ada juga riwayat mengatakan lebih daripada itu, untuk menghalang perjalanan Saidina Al-Hussain ke Kufah kerana Yazid dan Pegawai-pegawai penyiasatnya sudah mengetahui perancangan puak Syiah Kufah untuk membunuh Saidina Al-Hussain.

2- Yazid merupakan khalifah seterusnya selepas bapanya Muawiyah bin Abu Sufyan . kerajaan Yazid di Syam(Syria) yang dekat dengan Kufah dapat menghidu perancangan tipu muslihat Syiah Kufah yang ingin membunuh Saidina al-Hussain,

3- Di Damsyik (Syria), Yazid memerintahkan Gabenor Iraq, Ubaidillah Bin Ziyad untuk menentang penduduk Kufah dan menghalang Saidina al-Hussain daripada meneruskan perjalanannya ke Kufah.

4- Saidina al-Hussain bersama ahli keluarganya dan pasukan pengawal peribadi beliau yang jumlahnya tidak sampai lapan puluh orang tidak perlu diajak berperang kerana pastinya akan tewas oleh tentera Yazid, jumlahnya lebih kurang 120,000 ribu. ( jikalah benar perkara ini berlaku tetapi yakinlah bahawa bukan Yazid dalang pembunuhan Saidina al-Hussain di Karbala)

5- Tentera Yazid seramai lebih kurang 120,000 ribu tidak perlu membunuh Saidina al-Hussain, kan lebih baik dijadikan tawanan perang (jikalah benar itu berlaku)

6- Yazid menangisi kematian Saidina al-Hussain setelah tenteranya membawa pulang kepala saidina al-Hussain di Syam(Syria). (saya ingin bertanya kepada mereka[syiah], kalau benar yazid dalang pembunuhan Hussain, kenapa yazid menangisi kematian Hussain jika dia yang menjadi dalang pembunuhan Hussain? )sila jawab…..

7- Yazid memberi cadangan kepada Zainab ( adik perempuan Saidina al-Hussain ) samada ingin untuk tinggal di Syam (syria) atau pulang ke Madinah dengan jaminan, Yazid akan menghantar-nya pulang ke Madinah dengan selamat dengan kawalan ketat tentera.

8- Tetapi Zainab memilih untuk tinggal di Syam(Syria) kerana berasa lebih selamat daripada dihantar pulang ke Madinah walaupun dengan kawalan ketat tentera. (bukan seperti dakwaan syiah yang mengatakan bahawa Zainab dipenjara, meninggal di syria(syam) dan dikebumikan di Syria)

9- Ali Zainal Abidin (anak Saidina al-Hussain) mempunyai hubungan yang rapat dengan Yazid .

10- Seluruh keluarga Saidina al-Hussain yang terlibat dengan peritiwa di karbala, dimakamkan di Syam(Syria).

11- Sehingga hari ini, kubur Zainab berada di Syam, bukan di Madinah, Kufah atau di Karbala (iraq). Menunjukkan bahawa Zainab mengetahui bahawa Yazid ini baik, bagus dan tidak terlibat dengan pembunuhan saidina al-Hussain di Karbala(iraq). Bahkan Yazid dan tentera nya yang menyelamatkan mereka (ahlul bait) bukan Syiah Kufah yang membohongi Saidina al-Hussain dengan mendakwa akan membaiat serta menjadikan saidina al-Hussain sebagai pemimpin Kufah.



Tetapi perkara yang saya nyatakan ini, mungkin secara logiknya masih lagi mampu mereka (syiah) menyangkal dan mengkritik nya. Tetapi yakinlah bahawa, perkara fitnah yang dilemparkan sama ada dari pihak Syiah ini tidak akan selesai sehinggalah, keturunan Nabi saw (imam mahdi) yang membawa semula umat islam ke jalan yang benar. Cuma dalam kehidupan inilah yang akan membuat pilihan samada percaya atau tidak.
waAllah hua’lam…….





1. Ibid 83.
2. Tarikh Karbala, 155-116.
3. Bihar Al-Anwar 101/109, Kamil Az-Zariyat 270.
4. Al-Ardh wa Taubah Al-Husainiyah 55-56.
5. Gen Syiah, Sebuah Tinjauan Sejarah, Penyimpangan Aqidah dan Konspirasi Yahudi, Mamduh Farhan Al-Bukhari, Darul Falah, 2001.
6. Bukti-bukti Sains dan Sejarah Kerasulan Muhammad (Edisi Kemas Kini), Dr. Danial Zainal Abidin, PTS Millennia, 2009/2010.
7. Siapakah Ahli Sunnah Wal Jamaah, Umar Hasyim, Al-Hidayah Publication, 2008.
8. www.darulkautsar.net,
9. Jilaau Al U'yun..



-FIKIR UNTUK ZIKIR-
MUHAMAD NAZRIN RUHANI

No comments:

Post a Comment