Monday, January 10, 2011

"Apabila Tidak Mengenal Agama.."







Inilah penyanyi tersohor Negara Indonesia... Bekas Penyanyi dan Vokalis kumpulan Rock.. "Dewa 19"... Baru-baru ni ada melakukan persembahan konsert di Malaysia..yang ditayangkan di Saluran Televisyen berbayar "Astro"... Tajuk program Televisyen "Konsert Ria".. Saluran Astro Ria pada pukul 5.30-9.00..

Apa yang terkilan adalah... orang ini adalah orang yang beragama islam .. kerana namanya yang Islam.. Inilah Ahmad Dhani.. sayang sekali bagi saya..dia tidak mengenal agamanya sendiri...mungkin dia tahu dia adalah orang islam.. tetapi tidak tahu apa yang dituntut dalam agama islam. Lihatlah apabila hiburan diutamakan daripada agama.. seseorang itu akan terlupa apa yang dituntut dalam agamanya sendiri.... adakah apa yang dipakainya itu melambangkan ciri-ciri pemakaian islam? Tentulah sekali kita akan menjawab "BUKAN !!!"... Lihat Rantai yang dipakainya itu adalah lambang bagi agama Kristian... dia islam tetapi memakai rantai berlambang atau simbol bagi agama lain(Kristian)... Sekali lagi saya bertanya ... Adakah dia beragama Islam...?

Inilah diantara sebabnya Allah dan Rasul juga Agama Islam Melarang umatnya (orang lelaki Islam) dilarang memakai sesuatu yang berantai, Emas, Perak atau tembaga mahupun Sutera.... bagaimana pula dengan gelang..? Gelang adalah di haruskan memakai jika mengikut Syarat dan Keperluan yang tertentu (penting). Tetapi dalam hal Ahmad Dhani ini(gambar diatas)... dia secara terang lagi bersuluh memakai sesuatu yang menampakkan ciri-ciri bagi agama lain... Jika seseorang Islam itu memakai pakaian yang menampakkan bagi pakaian khusus bagi agama lain maka dia adalah dari golongan mereka (agama selain daripada Islam)... maka benarlah Hadis Nabi s.a.w :

Hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka” diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.



maka jelas, jika sesuatu walaupun sedikit pun menampakkan ia bercirikan agama lain maka mereka itu dikalangan mereka... satu yang kita perlu ingat adalah.. pakaian adalah salah satu cara Syaitan cuba untuk menyesatkan kita, dengan dosa yang dilakukan pada asalnya adalah jumlah yang kecil jika seseorang itu berterusan melakukannya sehingga tahap yang lebih besar, maka himpunan dosa-dosa besar itu akan menyebabkan kita jauh daripada Allah s.w.t... apatah lagi dari segi ibadat, solat, amalan dan doa kita...Allah tidak akan menerimanya melainkan dengan sebenar-benar taubat yang bgersungguh-sungguh....

Ingatlah Hadis Nabi s.a.w dalam khutbahnya di bukit Arafah ketika melakukan Haji Wada'....Nabi s.a.w bersabda dalam hadis yang dipendekkan :


“ Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu, dalam perkara-perkara besar, maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil.”
(Hadis Riwayat Sahih Bukhari,Muslim, Musnad Ahmad.)


- untuk mengetahui hadis ini dengan penuh, lihat artikel sebelum ini,
"KHUTBAH TERAKHIR NABI MUHAMMAD S.A.W "


Apa yang penting adalah, ikutlah cara pemakaian dalam Islam iaitu menutup aurat bagi lelaki dan perempuan... WaAllahhua'lam....

-FIKIR UNTUK ZIKIR-
MUHAMAD NAZRIN RUHANI


No comments:

Post a Comment