Monday, February 14, 2011

Halaqah "Makhluk Bersayap" Part 3

Untuk menjawab tentang isu Malaikat "Harut dan Marut"...adakah ia benar-benar wujud berdasarkan ayat Al-Quran dan Hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Umar r.a.



“ Dan mereka mengikut apa yang dibicara oleh syaitan-syaitan pada masa kerajaan Sulaiman. Sulaiman itu tidak kafir tetapi Syaitan-syaitan itulah yang kafir, mereka mengajarkan sihir kepada manusia dan apa yang diturunkan kepada dua malaikat Harut Dan Marut di negeri Babilonia. Padahal keduanya tidak mengajarkan sesuatu kepada seseorang sebelum mengatakan ‘Sesungguhnya kami hanyalah ujian(bagimu), sebab itu janganlah kafir.’. ”

(Surah Al-Baqarah sebahagian ayat 102:2)



Banyak persoalan yang ditimbulkan oleh masyarakat umat islam pada hari ini tentang Malaikat Harut Dan Marut. Juga dikenali sebagai Malaikat yang ingkar pada perintah Allah dan pada pandangan Barat serta Agama Kristian ia dikenali sebagai “The Fallen Angel”.. Turut tidak ketinggalan bagi agama Yahudi dalam kitab Torah(Taurat) .

Berkenaan tentang Harut dan Marut…dalam disiplin Ilmu Islam .. kita sememangnya mengetahui bahawa Malaikat diciptakan daripada Nur(cahaya) dan Malaikat ini adalah satu-satunya ciptaan Allah s.w.t yang paling taat pada perintah Allah dan tidak pernah sesekali mengingkari-Nya. Tetapi bagaimana boleh timbul isu “The Fallen Angel” ini ? semestinya daripada Al-Quran seperti ayat yang diatas.


Halaqah Akar Tradisi Ilmu "Makhluk Bersayap" part 3_

Assalamulaikum...saya malas nk tlis tntg persoalan malaikat Harut dan Marut or as known as "The Fallen Angel"...jdi smoga video Halaqah "Makhluk Bersayap" dapat menjawab persoalan Harut Marut nie...WaAllahua'lam...

No comments:

Post a Comment