Sesungguhnya orang-orang yang sebenar-benarnya beriman hanyalah orang-orang yang percaya kepada Allah dan RasulNya, kemudian mereka (terus percaya dengan) tidak ragu-ragu lagi, serta mereka berjuang dengan harta benda dan jiwa mereka pada jalan Allah; mereka itulah orang-orang yang benar (pengakuan imannya). (Surah Al-Hujurat : Ayat 15)
Sunday, May 29, 2011
ISTERI-ISTERI NABI MUHAMMAD S.A.W ADALAH AHLUL BAIT
Syiah sama sekali tidak meredhai kedudukan mulia isteri-isteri nabi Muhammad s.a.w.
Mereka akan membesar-besarkan hadith-hadith perselisihan normal antara baginda s.a.w dengan isteri-isteri baginda dan akan menutup sedalam-dalamnya hadith-hadith yang menggambarkan kecintaan baginda kepada mereka. Golongan syiah sama sekali menolak isteri-isteri nabi sebagai ahlul bait. Pernah saya membaca buku yang bertajuk : “Meniti Titian Kebenaran” karya Khair Izzah, yang mana tulisannya sama sekali tidak ada yang positif tentang isteri-isteri Nabi saw bahkan Dia (Khair Izzah) menggunakan hadis-hadis yang berkenaan untuk menempelak dan menolak jauh kedudukan para Isteri Nabi saw sebagai ahlul bait dan apa yang banyak ditulis hanyalah “Ali, Hassan, Hussin, Fatimah”.. inilah satu kefahaman yang taksub dikalangan Syiah.
Istilah Ahl al-Bait (Ahlul Bait) dalam al-Quran
Al-Quran menggunakan 3 kali perkataan Ahl al-Bait dan kesemuanya merujuk kepada ikatan pernikahan dan ikatan nasab.
Dalam surah al-Hud 11: 72-73, isteri nabi Ibrahim dimuliakan dengan gelaran Ahl al-Bait
قَالَتْ يَا وَيْلَتَى أَأَلِدُ وَأَنَا عَجُوزٌ وَهَذَا بَعْلِي شَيْخًا إِنَّ هَذَا لَشَيْءٌ عَجِيبٌ (72) قَالُوا أَتَعْجَبِينَ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ رَحْمَتُ اللَّهِ وَبَرَكَاتُهُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ إِنَّهُ حَمِيدٌ مَجِيدٌ (73)
Terjemahan: Isteri (Nabi Ibrahim) berkata: Sungguh ajaib keadaanku! Adakah aku akan melahirkan anak padahal aku sudah tua dan suamiku ini juga sudah tua? Sesungguhnya kejadian ini suatu perkara yang menghairankan. Malaikat-malaikat itu berkata: Patutkah engkau merasa hairan tentang perkara yang telah ditetapkan oleh Allah? Memanglah rahmat Allah dan berkat-Nya melimpah-limpah kepada kamu, wahai Ahl al-Bait. Sesungguhnya Allah Maha terpuji, lagi Maha Melimpah kebaikan dan kemurahanNya
Dalam surah al-Qasas 28:12-13, ibu Musa a.s dipanggil sebagai Ahl al-Bait
وَحَرَّمْنَا عَلَيْهِ الْمَرَاضِعَ مِنْ قَبْلُ فَقَالَتْ هَلْ أَدُلُّكُمْ عَلَى أَهْلِ بَيْتٍ يَكْفُلُونَهُ لَكُمْ وَهُمْ لَهُ نَاصِحُونَ (12) فَرَدَدْنَاهُ إِلَى أُمِّهِ كَيْ تَقَرَّ عَيْنُهَا وَلَا تَحْزَنَ وَلِتَعْلَمَ أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَلَكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ (13)
Terjemahan: dan Kami cegah Musa dari menyusu kepada perempuan-perempuan yang mau menyusui(nya) sebelum itu; maka berkatalah saudara Musa: "Maukah kamu aku tunjukkan kepadamu ahlul bait yang akan memeliharanya untukmu dan mereka dapat berlaku baik kepadanya?." Maka kami kembalikan Musa kepada ibunya, supaya senang hatinya dan tidak berduka cita dan supaya ia mengetahui bahwa janji Allah itu adalah benar, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahuinya.
Kali ketiga al-Quran menggunakan istilah ini secara terang-terangan merujuk kepada isteri nabi Muhammad s.a.w
Al-Ahzab ayat 33 menukilkan perkara ini dengan jelas
وَقَرْنَ فِي بُيُوتِكُنَّ وَلَا تَبَرَّجْنَ تَبَرُّجَ الْجَاهِلِيَّةِ الْأُولَى وَأَقِمْنَ الصَّلَاةَ وَآتِينَ الزَّكَاةَ وَأَطِعْنَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ إِنَّمَا يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَيُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا (33)
Terjemahan: dan hendaklah kamu tetap di rumahmu dan janganlah kamu berhias dan bertingkah laku seperti orang-orang Jahiliyah yang dahulu dan dirikanlah shalat, tunaikanlah zakat dan taatilah Allah dan Rasul-Nya. Sesungguhnya Allah bermaksud hendak menghilangkan dosa dari kamu, hai ahlul bait dan membersihkan kamu sebersih-bersihnya.
Syiah mempunyai beberapa alasan untuk menolak surah al-Ahzab ayat 33 merujuk kepada isteri-isteri nabi. InsyaAllah, dalam artikel yang akan datang akan dijawab satu persatu alasan mereka tersebut
Apapun fikirkanlah dengan logik, jika ayat penyucian ini turun semata-mata kepada Ali r.a, Hasan r.a, Husin r.a dan Fatimah r.a, maka apakah mereka semua diperintahkan jangan berhias dan tetap dalam rumah?? Bagaimana mungkin Ali r.a, Hasan r.a dan Husin r.a menyertai jihad jika diperintahkan duduk dalam rumah??
Konteks ayat ini sangat jelas merujuk kepada isteri-isteri nabi
Hadith-hadith sahih menetapkan isteri-isteri nabi sebagai ahlul bait
Hadith-hadith nabi yang sahih banyak menyebutkan isteri-isteri nabi dipanggil ahlul bait. Ketika perkahwinan Zainab r.a, nabi keluar dan menuju bilik Aisyah r.a sambil mengatakan
فَقَالَ السَّلَامُ عَلَيْكُمْ أَهْلَ الْبَيْتِ وَرَحْمَةُ اللَّهِ فَقَالَتْ وَعَلَيْكَ السَّلَامُ وَرَحْمَةُ اللَّهِ كَيْفَ وَجَدْتَ أَهْلَكَ بَارَكَ اللَّهُ لَكَ فَتَقَرَّى حُجَرَ نِسَائِهِ كُلِّهِنَّ يَقُولُ لَهُنَّ كَمَا يَقُولُ لِعَائِشَةَ وَيَقُلْنَ لَهُ كَمَا قَالَتْ عَائِشَةُ
Terjemahan: ‘Assalamu’alaikum ahlul bait wa rahmatullah (salam sejahtera atas kamu, wahai ahlul bait dan semoga Allah melimpahkan rahmatNya kepadamu). Maka Aisyah menjawab, ‘Wa alaika salam wa rahmatullah (dan semoga kesejahteraan dan rahmat Allah atasmu). ‘Lalu Nabi s.a.w mengunjungi semua isterinya dan berkata kepada mereka seperti yang dikatakan kepada Aisyah, dan merekapun menjawab seperti jawaban Aisyah
Rujukan: Sahih al-Bukhari, Kitab Tafsir al-Quran, Bab La Tadhulu Buyut an-Nabi Illa An Yu’zina Lakum Ilat Ta’am, Hadith no 4419
Hadith lain ialah bacaan selawat yang nabi ajarkan kepada kita
اللهم صل على محمد وعلى أهل بيته وعلى أزواجه وذريته كما صليت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد وبارك على محمد وعلى أهل بيته وعلى أزواجه وذريته كما باركت على آل إبراهيم إنك حميد مجيد
Terjemahan: Ya Allah, berilah kebahagiaan kepada Muhammad dan kepada Ahlul baitnya dan kepada isteri-isterinya serta keturunannya sebagaimana Engkau telah memberikan kebahagiaan kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia. Dan berikanlah barakah kepada Muhammad dan kepada Ahli Baitnya, isteri-isterinya, serta keturunannya, sebagaimana Engkau telah memberikan barakah kepada keluarga Ibrahim. Sesungguhnya Engkau Maha Terpuji lagi Maha Mulia.”
Rujukan: Musnad Ahmad, hadith no 23173. Hadith ini disahihkan Syeikh Syu’aib al-Arnauth
Akan Bersambung dalam Bab "Bantahan syiah terhadap dalil-dalil sunnah"
FIKIR UNTUK ZIKIR
MUHAMAD NAZRIN RUHANI
Rujukan:
http://truthaboutshiism.wordpress.com/2011/02/18/exposing-shiism-shiite-lies-and-deception-wives-as-ahl-al-bayt/
http://titian-sebenar.blogspot.com/2011/05/isteri-isteri-nabi-muhammad-saw-adalah.html
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment