Sunday, November 21, 2010

Antara Konflik Dan Perdamaian

( Saidina Al-Hassan Bin Ali dan Muawiyah Bin Abu Sufyan )

Masalah Yang Dihadapi Selepas Kematian Saidina Ali Bin Abu Talib


Secara ringkas, pada peringkat awalnya saidina al-Hassan bin Ali telah dilantik oleh umat islam khususnya penduduk Kufah dan Madinah untuk menjadi pemimpin mereka. Selepas beberapa lama saidina al-Hassan menjadi khalifah, timbul pula satu kelompok yang membantah tentang baiat terhadap saidina al-Hassan. Golongan ini dikatakan dari Syam(syria) dimana Muawiyah pernah dilantik menjadi Gabenor disana semasa pemerintahan saidina Ustman bin Affan r.a. dipecat jawatan Gabenor pada zaman Saidina Ali r.a dan digantikan dengan gabenor lantikan Ali iaitu Syahab Bin Hanif. Golongan ini juga dikatakan Pro Muawiyah yang mahukan Muawiyah dilantik sebagai khalifah. Maka golongan ini melakukan pemberontakan kepada kerajaan saidina al-Hassan bin Ali. Akibat pemberontakan yang dilakukan oleh golongan tersebut maka saidina al-Hassan ingin membuat perhitungan dengan Muawiyah , ini kerana saidina al-Hassan tidak mahu berlakunya pertumpahan darah sesama islam yang pernah berlaku pada zaman bapanya Ali, iaitu peperangan Jamal dan Siffin dek kerana pemberontakan sebilangan kecil akhirnya menjadi parah.

(ibid_sejarah islam)


Perkara yang sudah diramal dan diketahui oleh Rasulullah s.a.w

Setelah Muawiyah bin Abu Sufyan mendengar perlantikkan penduduk Kufah terhadap saidina al-Hassan bin Ali, maka Muawiyah menyerang kota Kufah , Saidina al-Hassan berusaha menghadapi serangan Muawiyah tetapi gagal dan mengundurkan diri ke Mada’in berdekatan Madinah. Saidina al-Hassan mengirim surat kepada Muawiyah untuk mengajaknya berdamai.
Maka saidina al-Hassan pun membuat perhitungan dengan Muawiyah. Muawiyah bersetuju dengan cadangan saidina al-Hassan cuma saidina al-Hassan memberikan Muawiyah beberapa syarat yang perlu dipatuhi olehnya iaitu :

Semua harta Baitul Mal di Kufah adalah haknya,saidina al-Hassan (bermaksud dibawah kuasanya).
Kutipan cukai hanya diadakan setahun sekali didaerah dalam negeri Parsi.
Muawiyah tidak menjadikan jawatan khalifah ini sebagai jawatan yang diwarisi secara turun-temurun selepas kematiannya (Muawiyah).

Itulah diantara syarat-syarat saidina al-hassan kepada Muawiyah. Dalam tulisan kitab-kitab lain mempunyai pandangan berlainan dan catatan sejarah tentang syarat-syarat saidina al-Hassan kepada Muawiyah. Maka benarlah ramalan Nabi Muhammad saw dan bertepatan bahawa cucunya, saidina al-Hassan akan mendamaikan persengketaan antara umat islam demi mengelakkan persengketaan dan pertumpahan darah.

Sabda Rasulullah s.a.w :

“ Sesungguhnya, cucuku ini adalah seorang Sayyid (penghulu), yakni yang mulia dan semoga dia mendamaikan persengketaan yang berlaku antara dua kelompok besar muslimin..”
(hadis riwayat Bukhari dari sanad yang sahih)



Perdamaian antara saidina al-Hassan dengan Muawiyah telah berlaku pada tahun 41 Hijrah, dalam sejarah islam, tahun ini dikenali sebagai “ Tahun Perpaduan ”. maka terasaslah kerajaan Bani Umayyah.
( Cuma terkilan difikiran saya, jika benar saidina al-Hassan membuat perjanjian dengan Muawiyah iaitu Muawiyah tiadak akan menjadikan jawatan Khalifah sebagai jawatan yang diwarisi secara turun-temurun, tapi kenapa Kerajaan Umayyah berasaskan keturunan yang bermula daripada Yazid Bin Muawiyah dan seterusnya ? inilah persoalan yang diajukan oleh pihak-pihak Syiah pada hari ini….. persoalan ini insyaAllah akan saya jawab pada artikel seterusnya……. waAllahhu’alam….



- Ibnu Hajar Al-Asqalany, Bulughul Maram
-Smith, W.C, Islam Dalam Sejarah Moden, jil. 1, (terjemahan Abu Salamah), Bharatara, Jakarta 1962.
-Siapa Ahli Sunnah Wal-Jamaah, Berlakunya Fahaman Sesat Dan Penyelewengan Dalam Islam, Umar Hasyim, al-Hidayah Publication, 2008.
-Ibid, 2010.
-Bukti-bukti Sains Dan Sejarah Kerasulan Muhammad, Dr. Danial Zainal Abidin, Edisi Kemas kini, Pts Millenia, 2009.
-Sahih al-Bukhari

No comments:

Post a Comment