Monday, October 25, 2010

PEPERANGAN SIFFIN ( pertumpahan darah sesama Islam )



PEPERANGAN SIFFIN ( pertumpahan darah sesama Islam )
(Siapakah Yang Perlu Bertanggungjawab Diatas Peperangan Ini ?)


Perang Siffin berlaku berikutan peembunuhan keatas khalifah Uthman. Kelambatan khalifah Ali bertindak terhadap mereka yang bersalah telah menimbulkan kemarahan pelbagai golongan. Sebenarnya saidina Ali telah mempunyai strategi untuk menangkap pembunuh khalifah uthman dengan cara nya tersendiri dan beliau sudah pun mengenal ppasti pembunuh Saidina Uthman yang berada serta menyelinap didalam kelompok Syiah. Telah diberitahu siapakah pembunuh Saidina Uthman dan akan diterangkan di bab yang berlainan…
Usia tua khalifah Ali telah memberikan peluang kepada pemberontak melakukan kekacauan.

Setelah kejayaan dalam perang jamal, khalifah Ali telah pergi ke Syam untuk membuat perdamaian dengan muawiyah. Perpecahan umat islam kepada dua golongan ini iaitu golongan yang bersimpati dengan pembunuhan khalifah ustman dan akan menuntut bela diatas kematiannya. Golongan ini dipimpin oleh Muawiyah di syam. Golongan kedua memihak kepada Ali dan mengakui nya sebagai khalifah.

Khalifah Ali menghantar Junir bin Abdullah untuk menemui Muawiyah bagi menyelesaikan persilisihan. Bagaimanapun kata putus tidak diperolehi. Khalifah Ali bergerak ke Nakhilah dan Riqqah, kemudian menyeberangi Sungai Furat dan sampai ke Siffin. Di Siffin inilah berlakunya peperangan saudara kedua dalam islam pada 657 m. khalifah Ali mendapat sokongan dari Iraq dan mewujudkan 50 ribu orang tentera, sedangkan tentera Muawiyah hanya 40 ribu orang sahaja. ( dalam pendapat lain bilangan tentera kedua-dua belah pihak adalah berbeza daripada yang dinyatakan ) .

Tanda kekalahan pihak Muawiyah mula dirasai, Muawiyah menyuruh Amru menyelesaikan masalah ini. Amru mengangkat mashaf Al-Quran sambil berkata, “ Al-Quran menjadi hakim antara kamu dan kami ” . melihat julangan Al-Quran, tentera Ali terpecah kepada dua, kumpulan satu menyokong gencatan senjata dan kumpulan kedua ingin meneruskan peperangan ( dan inilah golongan Syiah yang dipimpin Abdullah Bi Saba’. Maka Ali menerima kehendak pihak Muawiyah demi keamanan.


Anekdot Peperangan Siffin



Syiah Pengkhianat


Tatkala bala tentera Saidina Ali sedang sibuk menguruskan para syuhada yang syahid dalam medan peperangan Siffin, datang segolongan puak-puak bawahan Syiah untuk member khabar kepada Saidina Ali.
Mereka(Syiah) berkata kepada Saidina Ali :

“ Aku memberi khabar gembira kepada engkau wahai Ali, aku telah bunuh Zubair.” (Dengan membawa pedang kepunyaan Zubair Ibn Awwam)


Kata Ali r.a :

“ Pedang ini dahulunya, sentiasa menghilangkan duka-cita diwajah Rasulullah. Tiba-tiba engkau telah bunuh tuan pedang ini.” (Dengan keadaan yang sedih)


Kata Mereka(Syiah) :

“ Kami dipihak engkau wahai Ali, dia menentang engkau.” (Dengan reaksi yang penuh yakin)

Kata Ali r.a :

“ Tetapi aku memberi khabar kepada engkau dengan neraka, kerana aku mendengar Rasulullah berkata, “ Beri khabar kepada pembunuh Zubair dengan neraka.”. ” (Kerana Nabi saw mengetahui bahawa yang membunuh Zubair adalah pengkhianat dalam Islam)
(1). Kitab Jilaul uyun….

Lihat video yang dipaparkan sebelum ini…….

akan disambung.....

-FIKIR UNTUK ZIKIR-
MUHAMAD NAZRIN RUHANI

No comments:

Post a Comment