Thursday, October 21, 2010

Anekdot Peperangan Jamal

Anekdot Peperangan Jamal

Khalifah Ali mewarisi satu pemerintahan yang kucar-kacir. Beliau tidak mampu untu mengendalikannya sehingga zaman pemerintahan Khalifah ar-Rasyiddin berakhir selepas kematiannya. Khalifaah Ali bersikap tegas, sikapnya itu menyebabkan beliau menganggap kelemahan dalam islam berlaku kerana cara perlantikan gabenor pada zaman khalifah Ustman . khalifah Ali telah memecat gabenor-gabenor pada zaman khalifah Ustman. Di Basrah, Abdullah bin Amir digantikan dengan Usman bin Hanif, Saad bin al-as menggantikan Amran bin Syahab di Kufah dan di Syam, Muawiyah digantikan dengan Syahab Bin Hanif..
Penduduk Kufah tidak dapat menerima kedatangan gabenor baru. Penduduk Syam telah terpengaruh dengan Muawiyah. Di Mesir dan Basrah, penduduknya berbahagi-bahagi sokongan mereka. Ada diantara mereka menyokong gabenor baru, menerima khalifah baru jika khalifah Ali mengambil tindakan tegas keatas peristiwa pembunuhan khalifah Ustman. Manakala golongan ketiga akan menerima gabenor baru jika dia tidak mengganggu kedudukan mereka.
Tambahan pula Khalifah Ali melambat-lambatkan tindakan menghukum pembunuh sebenar khalifah Ustman . dua factor ini dijadikan bahan untuk menentang khalifah Ali , tambahan pula gerakan munafik Abdullah Bin Saba’ telah mempercepatkan lagi pemberontakan . khalifah Ali juga telah mengubah ibukota Islam dari Madinah Ke Kufah atas alasan Madinah tidak selamat untuk diduduki lagi untuk mentadbir Negara..
Tindakan Khalifah Ali menggantikan Muawiyyah dengan Syahab bin Hanif telah menimbulkan penentangan.

Perang Jamal merupakan perang saudara yang pertama dalam islam. Ianya berlaku antara tentera pimpinan Khalifah Ali dan pimpinan bersama antara Talhah ibn Ubaidillah, Zubair ibn Awwam dan turut serta Sayidatina Aisyah ra. Setelah bilangan tentera mencukupi, mereka menuju ke Basrah.. walaupun Aisyah ingin menuntut bela di atas kematian Saidina Ustman tetapi beliau tidaklah berhasrat untuk melibatkan diri dalam peperangan.

Sebelum berlakunya pertempuran, khalifah Ali dan pasukan penentang ini telah mengadakan perbinccangan. Tetapi pasukan khalifah Ali telah menyerang terlebih dahulu khemah saydatina Aisyah ra. Sekumpulan tentera saidina Ali bergerak menuju ke khemah saidatina Aisyah r.a. dikatakan , golongan syiah yang munafiK inilah yang menyerang Aisyah dan Aisyah pula menganggap Ali telah menyerangnya. Maka tercetuslah perang jamal. Serangan inilah dilakukan oleh munafik Abdullah Bin Saba’.

Akhirnya, peperangan ini berakhir dengan kemenangan di pihak Khalifah Ali. Zubir ibn Awwam dibunuh oleh Amru bin Jurmuz. Talhah ibn Ubaidillah pula telah terbunuh selepas sahaja Saidina Ali menyelamatkannya ketika kesibukan peperangan Jamal.

Ketika dalam kesibukan Perang Jamal .

Apabila Ali r.a melihat wajahnya tersembam, Ali turun daripada kudanya dan mengangkatnya serta menyapu pasir dimuka Talhah . Kata Ali r.a, “ Ya Abal Muhammad, amat berat perasaan aku melihat engkau ini dibunuh dibawah bintang-bintang langit, tetapi aku, apa yang dapat aku lakukan, alangkah baik jika 20 tahun yang lalu aku sudahpun meninggal.”kata Ali r.a .

Al-Hassan Bin Ali menasihati Bapanya (Ali r.a)


Saidina Hassan Bin Ali r.a berkata kepada Ayahnya Ali Bin Abu Talib r.a, “ Wahai Ayah, telah aku nasihati mu, supaya engkau jangan menghantar tentera keluar.” Kata Saidina Al-Hassan Bin Ali r.a.

Abdullah Ibn Zubair telah ditetak oleh al-Ashtar namun tetakan ini tidak membawa kematian, beliau kemudiannya tidak lagi mencampuri Peperangan Jamal. Dikatakan Abdullah ibn Zubair, anak Zubair ibn Awwam, diselamatkan oleh Saidina Hassan dan ada juga pendapat, dia diselamatkan bersama saidina Ali dan saidina al-Hassan. Abdullah ibn Zubair dihantar pulang ke madinah bersama-sama Saidatina Aisyah ra dengan selamat. Walaupun Khalifah Ali terpaksa menentang Saydatina Aisyah, ia tetap memuliakannya Saidatina Aisyah setelah dihantar pulang ke madinah.

Ini jelas menunjukkan bahawa hubungan kekeluargaan dan persaudaraan mereka tetap erat dan tidak terjejas kerana saidatina Aisyah merupakan sebahagian daripada Ahli Bait Rasulullah saw dan isteri Nabi saw yang dimuliakan. Perkara ini menjadi bukti dan jelas bahawa dakwaan Syiah itu tentang Saidina Ali bermusuhan dengan Saidatina Aisyah adalah bohong semata-mata dan mereka (syiah) itu hanyalah mahu mengeruhkan keadaan sahaja.


-FIKIR UNTUK ZIKIR-
MUHAMAD NAZRIN RUHANI

No comments:

Post a Comment