Saturday, August 7, 2010

SYIAH ( Antara Kepalsuan Sejarah Dan Penyelewengan Akidah )



SYIAH ( ISLAM )

ANTARA FAKTA DAN KEPALSUAN SEJARAH


Pertama sekali, ingin saya kata disini adalah, melalui pengajian saya, saya memandang bahawa sejarah para sahabat-sahabat Nabi s.a.w adalah cukup hebat. Apabila saya dikejutkan dengan isu Syiah oleh Ustaz saya dan sahabat baik saya yang memegang fahaman Syiah, begitu banyak penyanggahan yang berlaku diantara kami berdua. Namun, saya tidak pernah memutuskan tali persahabatan saya dengannya kerana saya berpegang dengan hadis sahih iaitu “ Hablum MinAllah Wa Hablumminannas ” bermaksud “ Berbuat baik kepada ALLAH Dan berbuat baiklah sesama manusia ”. malah kami bersahabat baik dan paling rapat, Alhamdulillah. Saya yang berfahaman Ahli Sunnah Wal Jammaah kepada 4 mazhab asas dan sahabat saya yang berfahaman Syiah sering berbincang tentang masalah syiah dan menjawab tuduhan Syiah terhadap Mazhab Ahli Sunnah, berdebat merupakan satu kepentingan untuk memperbetulkkan keadaan dan saling menafikan antara satu sama lain. Tetapi ingatlah muslimin dan muslimat, kita saudara sesama islam tidak berhak untuk mengkafirkan antara satu sama lain Cuma sebagai umat islam yang bersaudara, kita hendaklah memperbetulkan apa yang salah dan saling menasihati kerana ini di tegaskan dalam satu hadi, “ Jika seseorang itu melaksanakan solat, puasa, mengeluarkan zakat, dan menunaikan segala perintah Allah, maka jangan-lah kamu mengkafirkannya walaupun dia melakukan kesilapan(bidaah)”.

Penyelewengan Sejarah Abu Bakar as-siddiq r.a
Pemurnian Sejarah Para Sahabat Nabi s.a.w


- Kebanyakan buku-buku tulisan Syiah yang telah saya baaca dan aa yang telah diberikan oleh sahabat, saya mendapati bahawa semuanya menulis tentang keburukan dan pmalsuan sejarah. Mereka mengatakan bahawa Abu Bakar adalah seorang penipu, zindiq, perampas kuasa Ahlul Bait, menafikan hak keluarga Nabi dan sebagainya. Semua adalah yang buruk-buruk belaka tentang Abu Bakar, sedangkan diantara mereka(Syiah) sanggup mengkafirkan dan melaknat Abu Bakar. Ini adalah satu pembohongan sejarah Abu Bakar selepas kewafatan Rasulullah saw yang ditulis oleh penulis-penulis sejarah yang buruk yang sengaja memperburukkan sahabat Nabi saw yang Nabi sendiri jamin beliau dengan syurga diakkhirat kelak.

Keadaan di Balai Bani Saidah


Setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. , para sahabat merasa bimbang berlalunya satu malam tanpa ada pemerintahan, kepimpinan atau khilafah. Orang-orang Islam, Ansar dan Muhajirin, semua mempunyai sikap yang positif. Mereka mengetahui bahawa pemerintahan itu sebahagian daripada Islam dan syariat dan peraturan Allah wajib ditegakkan. Ini tidak dapat disempurnakan melainkan apabila adanya khalifah. Oleh kerana itu, setiap kekuatan masyarakat Islam mesti bergerak bagi menjaga kewujudan negara Islam. Pemerintahan mesti diatur dan ditadbir bagi mengelakkan berlakunya fitnah-fitnah kerana faktor ketiadaan khalifah. Sahabat Ansar mendahului dalam hal ini kerana mereka yang mula-mula mendiami bumi Madinah, sokongan mereka dalam mendirikan negara Islam yang pertama di situ selepas Rasulullah s.a.w. dipilih menjadi rasul.

Yang menyebabkan mereka bertindak demikian bukanlah kerana dorongan sifat assabiah, kepuakan dan ketamakan terhadap pemerintahan atau suka berebut-rebut, tetapi kesungguhan mereka agar kesatuan orang-orang Islam berkekalan bagi memastikan negara Islam yang pertama itu terus berdiri teguh. Bertitik tolak dari sini, mereka memilih seorang yang layak untuk jawatan itu. Di kalangan mereka itu adalah sahabat Rasulullah s.a.w., iaitu Sa’ad bin ‘Ubadah yang merupakan salah seorang naqib ketika peristiwa perjanjian ‘Aqabah yang pertama.

Sesungguhnya yang mendorong mereka bertindak ialah rasa kehambaan kepada Allah. Para sahabat amat khuatir melalui walaupun satu malam tanpa berada di bawah pemerintahan seorang imam selepas kewafatan Rasulullah s.a.w.. Mereka meninggalkan kain selimut di tempat tidur masing-masing dan berkumpul untuk melantik salah seorang daripada mereka menjadi imam. Ketika itu, kapal tanpa nahkoda, umat tanpa imam sedangkan imamah itu salah satu bahagian daripada Islam dan menegakkannya adalah ketaatan kepada Allah.

Umat Islam sudah terdidik dengan sifat berlumba-lumba dan bersegera ke arah kebaikan.
بادروا بالأعمال الصالحة ‘bersegeralah melakukan amalan-amalan soleh’.

Mereka semua bergerak ke arah matlamat yang sama iaitu menegakkan pemerintahan.

Tegasnya, faktor yang mendorong Ansar keluar ialah perasaan tanggungjawab yang wajib ditunaikan oleh mereka dan yang mendorong Abu Bakar keluar menuju ke Saqifah ialah kesungguhan beliau terhadap kesatuan umat Islam.

Ketika sampai berita kewafatan Rasulullah s.a.w. kepada Abu Bakar, beliau terus pulang ke rumah ‘Aishah di mana Rasulullah s.a.w. diselimuti lalu beliau menyingkap wajah Baginda seraya berkata: "Aku tebus tuan dengan ayah dan ibuku, wahai Rasulullah s.a.w. Tuan berbahagia sungguh, baik masa hidup dan selepas wafat. Demi Allah, Dia tidak menghimpunkan tuan dengan dua kematian. Kematian yang Allah tentukan kepada tuan telahpun tuan rasai." Kemudian Abu Bakar keluar ke masjid, orang ramai ada di situ dan Umar mengeluarkan kata-katanya. Lalu Abu Bakar naik ke mimbar dan memuji Allah dan membesarkan-Nya kemudian berucap: "Wahai manusia, sesiapa yang menyembah Muhammad, sesungguhnya Muhammad telah meninggal dunia. Sesiapa yang menyembah Allah sesungguhnya Allah hidup tidak mati.

وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ

Dan Muhammad itu tidak lain hanyalah seorang Rasul yang sudahpun didahului oleh beberapa orang Rasul (yang telah mati atau terbunuh). Jika demikian, kalau dia pula mati atau terbunuh, (patutkah) kamu berbalik (berpaling tadah menjadi kafir)? Dan (ingatlah), sesiapa yang berbalik (menjadi kafir) maka dia tidak akan mendatangkan mudarat kepada Allah sedikitpun dan (sebaliknya) Allah akan memberi balasan pahala kepada orang-orang yang bersyukur (akan nikmat Islam yang tidak ada bandingannya itu).

(QS Ali ‘Imran: 144)

Kemudian orang ramai keluar dari masjid sambil membaca ayat tersebut di jalan-jalan seolah-olah ayat itu tidak pernah diturunkan kecuali pada hari itu.

Para Ansar berkumpul di Saqifah Bani Sa’idah bermesyuarat dalam keadaan mereka tidak sedari apa yang sedang mereka lakukan. Hal itu sampai kepada pengetahuan Muhajirin lalu mereka berkata: "Kita hantar utusan supaya membawa mereka kepada kami. Abu Bakar berkata: "Bahkan kita akan ke sana. Lalu Muhajirin berjalan ke arah mereka termasuklah Abu Bakar, Umar dan Abu ‘Ubaidah. Lalu mereka saling memberikan ucapan. Sebahagian Ansar berkata: "Di kalangan kami seorang ketua dan di kalangan kamu seorang ketua. Abu Bakar berucap panjang dan tepat, antaranya ialah: "Kamilah pemimpin dan kamulah menteri" Sesungguhnya Rasulullah s.a.w. bersabda: "Pemimpin-pemimpin itu dari kalangan Quraisy." Dan baginda bersabda: "Aku berpesan kepada kamu tentang kedudukan Ansar, supaya kamu menerima orang yang melakukan kebaikan dari kalangan mereka dan memaafkan orang yang melakukan kesilapan dari kalangan mereka. Sesungguhnya Allah s.w.t. telah menamakan kami الصادقين dan Dia memerintahkan kamu supaya bersama kami di mana saja kami berada, Dia berfirman:

يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ
Wahai orang-orang yang beriman! Bertakwalah kamu kepada Allah dan hendaklah kamu berada bersama-sama orang-orang yang benar.
(al-Tawbah: 119)

Abu Bakar berucap panjang dengan ucapan yang tepat dan mengemukakan dalil-dalil yang kuat. Para sahabat Ansar menyedari hal itu dan patuh kepada Abu Bakar dan memberi bai’ah kepadanya.

Tindakan Abu Bakar, Umar dan Abu ‘Ubaidah bergegas menuju ke Saqifah Bani Sa’idah adalah dorongan ketaatan kepada Allah, kewajipan yang dipikul oleh mereka yang mesti dilaksanakan. Kewajipan itu ialah melantik seorang imam bagi umat Islam setelah kewafatan Rasulullah s.a.w. terutamanya kebimbangan mereka berlalunya satu malam tanpa ada imamah.

Demikianlah jelas kepada kita perlantikan jawatan khalifah kepada Abu Bakar yang tidak memakan masa melainkan satu pertemuan di Saqifah dan itu berlaku dengan ijmak atau kesepakatan sahabat dan tidak tertumpah walau setitik darah malah tidak berlaku sebarang pergaduhan pun.

Pada hari berikutnya Umar berada di atas mimbar menyampaikan ucapan dan Abu Bakar diam tidak bercakap apa-apa. Umar berkata: "Saya mengharapkan Rasulullah s.a.w. masih lagi hidup kemudian barulah baginda meninggalkan kita. Jika Muhammad telah meninggal dunia, maka Allah telah meletakkan di hadapan kamu cahaya yang menjadi petunjuk kepada kamu, petunjuk Allah itu adalah Muhammad s.a.w. dan Abu Bakar, sahabat baginda dan teman baginda di dalam gua. Sesungguhnya beliau adalah orang yang paling utama berkenaan dengan urusan-urusan kamu. Maka dahulukanlah dan berilah bai’ah kepadanya".

Sekumpulan daripada sahabat telahpun memberi bai’ah sebelum itu ketika di Saqifah. Sementara bai’ah kedua ini bai’ah umum yang dilakukan atas mimbar.

Al-Zuhri meriwayatkan daripada Anas bin Malik bahawa beliau mendengar Umar berkata pada hari itu kepada Abu Bakar: "Naiklah ke atas mimbar, Umar terus meminta Abu Bakar berbuat demikian sehingga Abu Bakar naik lalu orang ramai memberikan sumpah setia mereka kepada Abu Bakar".

Kemudian Abu Bakar berucap lalu beliau memuji–muji Allah dengan sifat-sifat-Nya kemudian berkata: "Wahai manusia, sesungguhnya saya telah diserahkan dengan urusan kamu sedangkan saya bukanlah yang terbaik untuk kamu. Sekiranya saya bertindak baik maka bantulah saya, jika saya tidak betul maka luruskanlah saya. Kebenaran itu amanah, pendustaan itu khianat. Orang yang lemah di kalangan kamu adalah kuat di sisi saya sehingga saya hilangkan puncanya, Insya Allah. Orang yang kuat di kalangan kamu adalah lemah di sisi saya sehinggalah saya mengambil daripadanya hak, Insya Allah. Tidak ada satu kaum yang meninggalkan jihad di jalan Allah melainkan Allah campakkan kehinaan pada mereka. Tidak tersebar kekejian pada satu kaum melainkan Allah mengenakan bala kepada kesemua mereka. Taatilah saya selama mana saya mentaati Allah dan Rasul-Nya, kerana jika saya derhaka kepada Allah dan Rasul-Nya maka kamu tidak lagi wajib taat kepadaku. Bangunlah menuju kepada sembahyang kamu, semoga Allah merahmati kamu."


Ulasan daripada pengarang dan laman Darul Kautsar

Dalam ucapan Abu Bakar itu terserlah pedoman-pedoman yang menggariskan pergerakan dan hubungan antara pemerintah dan rakyat. Demikian juga tergambar dengan jelas prinsip-prinsip yang menjadi tonggak kepada sistem pemerintahan dalam Islam.

Abu Bakar seorang yang sangat tawadhu’, tidak pernah menganggap dirinya sebagai yang terbaik walaupun pada kenyataannya beliau merupakan sahabat yang paling unggul. Dengan penuh rendah diri, beliau mengharapkan supaya rakyatnya memberikan kerjasama kepada beliau dalam tugas khalifah di samping memperbetulkan kesilapan seandainya ada. Beliau mensyaratkan agar mereka itu benar dan jujur kepada Allah, diri mereka sendiri dan kepada khalifah sebagaimana beliau mesti bersifat demikian. Beliau mensyaratkan supaya keadilan ditegakkan dan diberikan kepada tuannya. Beliau juga mengingatkan dirinya dan umat Islam supaya tidak meninggalkan jihad di jalan Allah, dan sentiasa meneruskan dakwah Rasulullah s.a.w. Ini adalah kerana mereka akan ditimpa kehinaan jika tidak berbuat demikian. Beliau juga mengingatkan supaya menjauhi kemungkaran yang menyebabkan bala bencana menimpa semua orang.

Bukankah kandungan ucapan beliau itu sarat dengan prinsip-prinsip pemerintahan Islam yang berasaskan kepada syura atau pemesyuaratan. Ucapan ini merupakan manifestasi kepada perjanjian atau kontrak antara pemerintah dan rakyat.

Peristiwa yang berlaku pada hari yang bersejarah itu merupakan ijma’ umat Islam yang terdiri daripada sahabat Muhajirin dan Ansar akan penyerahan urusan khalifah itu selayaknya kepada Abu Bakar. Di situlah tergambarnya kesatuan umat dalam pemilihan ketua negara Madinah sepeninggalan Rasulullah s.a.w.

Sebelum itu, Sa’ad bin ‘Ubadah yang mewakili Ansar berucap dengan penuh kesedaran akan tanggungjawab terhadap umat, kata beliau: "Maka kita ini adalah penolong-penolong Allah, tentera-tentera Islam, wahai Muhajirin kamu adalah keluarga nabi kami, sesungguhnya kamu benar-benar telah mendahului, mahu untuk mengambil daripada asal kami dan menghalang kami daripada urusan itu."

Itu adalah puji-pujian kepada Allah dan juga ketakutan kepada-Nya. Ansar tidak pernah membangkitkan asal keturunan mereka dan tidak mengucapkan kata-kata yang mengusir Muhajirin dari Madinah. Malah mereka mengakui kelebihan Muhajirin itu.

-AL-FIKRUN-
(MUHAMAD NAZRIN RUHANI)

No comments:

Post a Comment